فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک
فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک

ازخطرباید رست

یکنفر به داد کودکان یمن رسید

عربستان رابطه دیپلماتیک با ایران را قطع کرد
وزارت امورخارجه عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که ریاض روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرده است.
این اقدام پس از واکنش ها در ایران به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه منتقد خاندان سلطنتی عربستان سعودی صورت گرفت. اعدام او باعث خشم بین المللی و یک رشته تنش های جدی دیپلماتیک در خاورمیانه و همچنین نا آرامی در مناطق عمدتا شیعه نشین شده است.
شیخ نمر، در سال ۲۰۱۴ به اتهام "فتنه" و دیگر موارد در عربستان به اعدام محکوم شده بود و روز شنبه به همراه ۴۶ نفر دیگر اعدام شد.
در ایران که دولت بارها خواستار عفو شیخ نمر شده بود، واکنش های مقامات از همه شدیدتر بود و شماری از شهروندان این کشور به سفارتخانه عربستان در تهران حمله کردند. روز شنبه نیز یک تجمع اعتراضی مقابل ساختمان کنسولگری عربستان در مشهد برگزار شد.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی سعودی روز یکشنبه ۱۳ دی ماه منتشر کرد تهران را به "فرقه‌گرایی کور" متهم کرد و گفت تهران "با دفاع از اقدامات تروریستی" چهره واقعی خود را آشکار کرد.

واکنش سازمان ملل و آمریکا

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت عمیقا از اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر در عربستان ناراحت شده است. او خواستار خویشتن داری در واکنش به اعدام ها شد.
آمریکا هشدار داد که اعدام شیخ نمر می تواند باعث افزایش درگیری های مذهبی در منطقه شود. جان کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت ایالات متحده به ویژه نگران آن است که اعدام این "روحانی شیعه و فعال سیاسی"، شیخ نمر، خطر تشدید تنش های قومی را به همراه داشته باشد آن هم در زمانی که نیاز فوری است تا این تنش ها کاهش یابد.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیشتر در روز شنبه طی بیانیه ای از اعدام شیخ نمر در عربستان ابراز نگرانی جدی کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد