فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک
فناوری برای فناوری

فناوری برای فناوری

با آرزوی گسترش انفورماتیک

چگونگی تشخیص مقدار حافظه کش کامپیوتر و لپ تاپ

آیا می خواهید بدانید میزان حافظه‌ی کش لپتاپ یا کامپیوترتان چقدر است؟  فهمیدن آن بسیار ساده است. با ما همراه باشید تا راه آن را به شما بگوییم.

  

کلیک-حافظه نهان یا کَش (Cache) قسمتی از حافظه است که داده‌هایی که ممکن است در آینده توسط سایر اجزا پردازش شوند را به صورت موقت در خود ذخیره می‌کند. این قسمت از حافظه می‌تواند به سرعت به درخواست‌های پردازشی پاسخ داده و داده‌ها را به سرعت آماده کند.

برای فهمیدن میزان کش کامپیوتر و لپتاپتان دو راه وجود دارد.

راه اول: یک جستجوی کوچک در سایت پردازنده مثل اینتل کافیست البته در این سایت فقط حافظه کش سطح ۳ نمایش داده می‌شود که معیار خوبی برای مقایسه‌ی دو پردازنده می‌باشد به هر میزان که کش سطح ۳ بیشتر باشد سرعت پردازش اطلاعات بالا می‌رود.

راه دوم:تشخیص مقدار حافظه کش با CMD

اگر می‌خواهید مقدار دقیق‌تری از اندازه حافظه کش کامپیوتر یا لپتاپ را بدانید با تایپ دستور زیر در CMD به سادگی می‌توانید به  میزان آن پی ببرید.

wmic cpu get L2CacheSize,  L3CacheSize

دقت کنید که حروف کوچک و بزرگ را به همین شکل بنویسید. با این دستور، جواب شما به این صورت نوشته می‌شود. در ردیف اول مقدار حافظه‌ی کش دوم و در ردیف دوم مقدار حافظه کش سوم دیده می‎شود.

روش سوم: نصب برنامه‌ی CPU-Z : اگر می خواهید بسیار دقیق تر به مقدار حافظه کش کامپیوتر پی ببرید می توانید با دانلود برنامه CPU-Z همه چیز حتی میزان حافظه کش سطح ۱ را هم ببیند،شیوه‌ی کار بدین صورت است که بعد از نصب برنامه در تب دوم ( تب Caches ) می توانید مقدار حافظه کش سیستم را ببینید.به تصویر زیر توجه کنید.

در اینجا می بینید که حافظه کش سطح یک به دو قسمت L1 I و L1 D تقسیم شده که یکی برای Instructions یا دستورالعمل هاست و دیگری هم برای Data یا همان داده هاست حافظه کش سطح ۱ به دو قسمت دیتا و دستورالعمل تقسیم می‌شود و اگر بالاتر باشد بهتر است و Descriptor نیزمربوط به آرایش لایه های کش می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد